19 februari 2009

Wie wil werken, wordt beloond

Indien we onze huidige welvaart willen behouden, moeten we de activiteitsgraad verhogen. Er moeten dus meer mensen aan het werk. Want het zijn de werkenden die ervoor zorgen dat we vandaag nog steeds de pensioenen, leeflonen of werkloosheidsuitkeringen kunnen betalen. Al die werkenden Vlamingen worden deze maand beloond met 250 tot 300 euro extra loon.

Helaas zitten er in Vlaanderen ook nog steeds teveel mensen gevangen in de werkloosheid. Een aantal dat vandaag de dag snel stijgt door de vele ontslagen in de bedrijven die het slachtoffer werden van de economische crisis. Hen aan het werk helpen is dé uitdaging voor de komende maanden.

Dirk spande zich de voorbije jaren bijzonder hard in om de Vlaamse jobs te vrijwaren en ruimte te creëren voor nieuwe bedrijven en nieuwe jobs. Dat wil hij blijven doen. Wie wil werken wordt dus beloond. Hetzij met extra loon, hetzij met een nieuwe job.

33 Commentaren op "Wie wil werken, wordt beloond"

1 | Crauwels Kris

12 februari 2009 08:30

Uiteraard ben ik als werkende (interim) blij met deze jobkorting, maar ik heb er toch een opmerking bij … Inkomens tot 22.500 Euro netto krijgen 300 Euro, wie meer verdient krijgt 250 Euro: volkomen mee eens, maar daarna is er geen plafond meer. Dit wil zeggen dat iemand die een kaderfunctie heeft en, naast zijn GSM, onkostennota en firmawagen die hij al heeft, hij/zij evengoed 250 Euro krijgt. Dit vind ik niet correct: men zou ook beter daar nog eens een grens trekken en bijvoorbeeld zeggen: vanaf 24.000 Euro netto inkomen krijgt men nog 100 Euro en wie dààr dan netto nog bovengaat? Nu, die zal niet malen om 100 Euro of 300 Euro: die hebben dat niet nodig, geef dat dan beter aan de kleine pensioentjes (zoals mensen die met 800 Euro netto in de maand moeten rondkomen)!

2 | mvvelth

16 februari 2009 11:15

Dirk,

Uiteraard ben ik blij met de jobkorting, maar ik wil anderzijds toch ook mijn bedenkingen uiten bij de campagne die gevoerd wordt… ‘Wie wil werken wordt beloond’. Mijn echtgenote is nog maar 29 jaar, maar helaas al 7 jaar niet in staat om te gaan werken wegens haar ziekte. Zij WIL niet liever dan gaan werken (welke normale mens niet op die leeftijd), maar kan niet en mag het niet van de dokters…
Daarnaast moet ze maandelijks zien rond te komen met amper 600 euro per maand invaliditeitsuitkering, waarvan de helft al op gaat aan medicatie en behandeling… Waarom krijgen die mensen eens geen duwtje in de rug tijdens deze financieel moeilijke tijden, ze hebben het sowieso al niet gemakkelijk !? Het kwest mijn vrouw (en mij) dan ook enorm om zo een uitspraken te zien, bedankt minister voor uw begrip! … maar wie WIL werken, kan niet altijd werken.

3 | admin

16 februari 2009 15:57

Vooreerst, bedankt voor de reacties, en voor de interesse in de door de Vlaamse regering genomen maatregelen.

Het is belangrijk om te onderlijnen, dat in de eerste fase van de jobkorting (2007 en 2008) de korting enkel werd toegekend aan één miljoen Vlamingen met een beperkt activiteitsinkomen. De andere werkende Vlamingen kregen de korting niet. De afspraak bij de regeringsvorming in 2004 was dat de korting in een tweede fase zou uitgebreid worden naar alle werkende Vlamingen. Deze afspraak en belofte wordt nu uitgevoerd.

Het is ook zo dat de grens van 22.000 euro enkel bepaald is in functie van het activiteitsinkomen. Voor het overgrote deel van de Vlamingen zal het activiteitsinkomen de belangrijkste en vaak ook de enige inkomstenbron zijn. Maar hiernaast genieten sommigen ook nog onroerende, roerende of diverse inkomsten. Hiernaast hebben sommigen meer personen ten laste dan anderen. Kortom: een verdere differentiëring voor het bepalen van de jobkorting, zou wel eens een heel ander (tegenovergesteld) beeld kunnen opleveren.

Voor alle duidelijkheid ook: de jobkorting is niet zozeer bedoeld als sociale hulpmaatregel. De jobkorting dient in de eerste plaats een economisch doel: de Vlaamse overheid wil de beroepsactieve bevolking – werknemers, zelfstandigen en vrije beroepen – belonen en stimuleren om te werken en langer aan het werk te blijven. Het verhogen van onze activiteitsgraad is noodzakelijk om onze sociale zekerheid te blijven financieren.

Door de vergrijzing van onze bevolking zal het aantal gepensioneerden in de periode 2010-2030 aanzienlijk toenemen. De vergrijzingskost zal daardoor stijgen. Het is met andere woorden de werkende actieve bevolking die de financiële draagkracht van Vlaanderen vormt. De financiële en sociale inbreng van werkende mensen komt trouwens direct ten goede aan alle inwoners van Vlaanderen.

4 | Giny

19 februari 2009 18:10

geweldig idee! uitvoering/toepassing sucks.
alsof er geen hardwerkende vlamingen in Brussel wonen? Serieus discriminerend.

Vlamingen die in Brussel wonen, worden gelijksteld met buitenlanders en walen. Die krijgen immers ook geen jobkorting. Niet dat OOK zij geen extraatje zouden kunnen gebruiken (zie cijfers werkloosheidsgraad en armoedegrens daar), maar dat is een andere discussie.

Foei, foei! Vlamingen in Brussel betalen bijna dubbel zoveel gewesttax als vlamingen in vlaanderen(wegens afschaffing van kijk-en luitergeld DOOR vlaanderen een 10-tal jaren geleden. Bxls gewest moest wél volgen, maar had daar het geld niet voor dus zijn ze’t maar bij de bevolking kwam halen). Bovendien proberen we een oplossing te zoeken voor het fileprobleem én we beantwoorden de oproep van de politiek om de leegloop van Brussel tegen te gaan. Resultaat: géén jobkorting!

Niet te geloven. Ter info, ikzelf ben oostvlaamse die omwille van het werk naar Brussel uitgeweken is en daar nu dubbel voor gestraft wordt: 1)dubbele gewesttax op te hoesten + 2) jobkorting aan mijn neus voorbij.

Komaan, mannekes! In de praktijk betekent dit bv. dat de collega tegenover mij op bureau (zelfde bedrijf)de jobkorting wél krijgt (vlaming, aan ‘t werk én winnende postcode) en dat ik (vlaming, aan ‘t werk, maar foute postcode) ze niet krijg. How weird is that?

Ik hou mijn hart vast voor de volgende tegemoetkoming aan de vlamingen door de vlaamse regering… Telkens Vlaanderen een “geste” doet naar “zijn/haar” vlamingen, zijn de brusselse vlamingen het slachtoffer.

beste vlaamse regering,
mag ik jullie vriendelijk verzoeken even te stoppen met geniale ingevingen te krijgen? Ik kan jullie plannen voor de oppervlamingen niet blijven bekostigen.

5 | niels famaey

21 februari 2009 23:24

Natuurlijk juich ik de maatregel toe, zelfs al is die misschien eenmalig, toch ben ik tegelijkertijd diep ontgoocheld. Na 10 jaar Antwerpen ben ik verleden jaar verhuisd naar Brussel, omwille van de monsterfiles richting de hoofstad (zowel de Vlaamse als de Belgische tot nader order), geen werk in eigen stad en wat lees ik nu?? Vlamingen, in hun eigen hoofdstad, elke dag strijdend tegen de verfransing krijgen niks / nada. Wederom voelen wij ons hier aan ons lot overgelaten…en dan verschieten dat Brussel verfranst…

6 | Thomas

23 februari 2009 14:45

Ik dacht dat er beslist was een jobkorting te geven aan alle werkenden die in Vlaanderen WONEN. Dus een Vlaming die in Brussel of Wallonië werkt zou toch ook de jobkorting moeten ontvangen?

7 | admin

23 februari 2009 18:08

Klopt, alle inwoners van het Vlaams Gewest krijgen de jobkorting, ongeacht waar je werkt. Dus iemand die in Vlaanderen woont en naar Brussel of Wallonië pendelt, komt evengoed in aanmerking.

Vlaanderen is echter niet bevoegd voor gewestelijke materies in Brussel, en kan bijgevolg geen jobkorting toekennen aan inwoners van Brussel. Dat is grondwettelijk zo bepaald. Het komt de regering van het Hoofdstedelijk Gewest zelf toe om al dan niet een belastingsvermindering uit te werken voor haar inwoners.

8 | Lieven

25 februari 2009 10:30

Allemaal mooi en wel, maar er zou eens duidelijkheid moeten komen of het over de netto, dan wel over de bruto bedragen gaat.

Tussen de 5500€ en 22000€ netto=300€ belastingsvermindering.
Meer dan 22000€ netto=250€.

Anderzijds krijg ik via mijn werk volgende info: Volgens het Vlaams decreet bedraagt de eenmalige korting 300 euro voor wie een jaarlijkse brutobezoldiging heeft tussen de 6.980 en de 24.375 euro, en 250 euro voor wie meer verdient.

Wat is het nu??

9 | Vincent

25 februari 2009 11:32

Als Vlaamse Brusselaar vallen we uit de boot. De uitleg dat de jobkorting door Vlaanderen niet toegepast kon worden op het grondgebied van het Brussels Gewest houdt geen steek.
Gezien het om een “job”-korting gaat, en niet om een “woonplaatskorting”, en ik in Vlaanderen werk, en “werk” toch wel gemeenschapsmaterie is en geen gewestmaterie is dit pure discriminatie op basis van woonplaats.

Benieuwd wat de raad van state hierover te zeggen zal hebben?

10 | admin

25 februari 2009 15:44

Lieven, de bedragen van 5.500 euro en 22.000 euro zijn het bedrag van de activiteitsinkomsten. Dit is het netto belastbaar beroepsinkomen, dus na aftrek van sociale bijdragen en beroepskosten. Meer uitleg hierover vind je op de site http://broodnodig.fenb.be. Doorklikken naar vraag 3.

De 6.980 en 24.375 euro zijn gebruteerde bedragen, d.w.z. vóór aftrek van de beroepskosten.

11 | admin

25 februari 2009 15:45

Vincent, de Raad van State heeft hierover reeds op 15 december 2005 een advies afgeleverd (advies nr. 39.593). De Raad van State heeft op dat punt geen opmerkingen geformuleerd.

De Bijzondere Financieringswet lokaliseert immers de personenbelasting op de plaats waar de belastingplichtige zijn woonplaats heeft gevestigd (artikel 7 § 1 van de Bijzondere Wet van 16 januari 1989 betreffende de Financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten).

Ook het Rekenhof heeft op 4 maart 2005 over deze Vlaamse jobkorting een advies afgeleverd. Dit advies luidt als volgt: “Het Rekenhof stelt vast dat de algemene belastingvermindering betrekking heeft op de personenbelasting, dat ze uitsluitend geldt voor belastingplichtigen met fiscale woonplaats in het Vlaams Gewest, en dat ze de vorm aanneemt van een aftrek ten aanzien van de verschuldigde personenbelasting. Op deze punten beantwoordt de fiscale maatregel aan de bepalingen van artikel 6§2, eerste lid, 4°, artikel 6,§2, tweede lid en van artikel 7, §1,1° van de financieringswet.”

12 | Joachim De Rouck

25 februari 2009 22:07

Ik vind dit een heel mooi innitiatief, maar kan iemand mij uitleggen wat nu de regeling is voor interim? Want dat zit anders in mekaar…

13 | Miguel Schellens

26 februari 2009 11:09

Ik ben verantwoordelijk voor de personeelsadministratie bij mijn werkgever. De lonen worden berekend door een sociaal secretariaat. Elke werkende vlaming wordt voorgehouden dat hij in februari 2009 250 of 300 euro meer loon zal krijgen. Wat stel ik echter vast bij de berekening van de lonen van februari 2009! Bij de toekenning van de jobkorting wordt de korting beperkt tot de bedrijfsvoorheffing die wordt afgehouden. Hierdoor krijgen verscheidene werknemers die maar halftijds werken een jobkorting toegekend in verhouding tot hun bedrijfsvoorheffing. In sommige gevallen is dit maar 50 euro, of zelfs niets. Ik weet nu ook wel dat dit bij de belastingsaangifte van 2010 zal berekend worden. Maar waarom staat er op http://www.vlaanderen.be dat deze korting in de loop van februari 2009 in één keer betaald wordt bij het loon of salaris van februari. Ook naar de buitenwereld toe maakt u op deze manier publiciteit op uw affiches.

14 | admin

26 februari 2009 16:44

Joachim,

Informatie over interimarbeid is ook terug te vinden op het volgend webadres: http://broodnodig.fenb.be/vragen.aspx#11a., in het bijzonder vraag nr. 18:

18. Geldt de “jobkorting” ook voor interimjobs en uitzendkrachten?

“Voor sommige werknemers, zoals uitzendkrachten of interimarbeiders, geldt slechts een beperkte bedrijfsvoorheffing aan een vlak tarief van 11,11 %. Dit tarief is lager dan de gewone tarieven die voor andere categorieën van werknemers worden toegepast. Wanneer dit bijzonder tarief wordt toegepast zal de Vlaamse korting bij de eindafrekening worden toegekend en niet via de bedrijfsvoorheffing.

Wanneer van de bezoldiging van een uitzendkracht toch de gewone bedrijfsvoorheffing zou worden afgehouden is een verrekening van de jobkorting in de bedrijfsvoorheffing uiteraard wel mogelijk. In dit laatste geval gelden uiteraard de andere standaard randvoorwaarden van de maatregel.”

15 | admin

26 februari 2009 16:46

Miguel,

De Vlaamse Regering heeft er inderdaad voor geopteerd om de Vlaamse jobkorting zoveel als mogelijk in één keer te verrekenen op de bedrijfsvoorheffing die wordt afgehouden van de bezoldigingen die worden uitbetaald in februari 2009.

Indien de bedrijfsvoorheffing in februari 2009 ontoereikend is om de korting van hetzij 250 euro, hetzij 300 euro integraal op toe te rekenen, dan mag de werkgever het saldo van die korting nog verder verrekenen in de maanden maart en april van 2009.

Deze informatie kan je ook terugvinden op het volgende webadres: http://broodnodig.fenb.be/vragen.aspx#11a , in het bijzonder vraag nr. 13.

16 | Ikke ook

27 februari 2009 12:12

Maar wel weer typisch he, op de vlaamse site 22500 alhoewel het 24000 en oneffen is…

17 | Ilse

27 februari 2009 16:05

Geachte heer, mevrouw,

Ik ben al langer dan 1 jaar in ziekenkas (depressie). Vanaf volgende maand ga ik terug part-time werken met goedkeuring en bijpas van ziekenkas. Wordt deze premie dan verrekend via de belastingsbrief ?

Bedankt voor uw antwoord.
Ilse

18 | admin

2 maart 2009 15:23

Ilse,

Eerste vraag is of u al dan niet recht heeft op de Vlaamse jobkorting, tweede vraag is wanneer u die korting daadwerkelijk zal ontvangen.

1) Heeft u recht op de korting ?

Indien u in 2009 een activiteitsinkomen behaalt van minstens 5.500 euro en op 1 januari 2010 uw woonplaats heeft in het Vlaams Gewest, dan kan u aanspraak maken op een vermindering van uw personenbelasting van 250 euro. Wanneer uw activiteitsinkomen in 2009 niet hoger is dan 22.000 euro bedraagt de korting 300 euro.

2) Wanneer krijgt u die korting ?

De Vlaamse Regering heeft beslist deze korting zoveel als mogelijk in één keer te verrekenen met de bedrijfsvoorheffing die wordt afgehouden van de bezoldigingen uitbetaald in februari 2009. Daarvoor is vereist dat u in februari 2009 een bruto-wedde van 585 euro behaalt. Als dit niet het geval is zal de korting in mindering worden gebracht van de afrekening van de personenbelasting van het aanslagjaar 2010.

Betaalt u onvoldoende bedrijfsvoorheffing in de maand februari, dan mag uw werkgever het saldo van de Vlaamse vermindering facultatief verrekenen in de bedrijfsvoorheffing in de maanden maart of april. Alleen het saldo van die korting van februari mag over de twee volgende maanden worden doorgerekend. Wenst uw werkgever geen gebruik te maken van deze facultatieve verrekening, dan wordt het saldo verrekend via het aanslagbiljet van 2010.

Voor verdere details en informatie verwijs ik u graag door naar het volgende webadres: http://broodnodig.fenb.be/vragen.aspx#11a.

19 | Anne Tutenel

4 maart 2009 11:03

Pure discriminatie voor de vlamingen in Brussel.

20 | daemen

4 maart 2009 20:45

geachte taxichauffeurs van e&c verkrijgen niet het belastingsvoordeel wat kunnen wij hieraan doen
elke andere maatschappij heeft dat aan zijn personeel gegeven behalve onze baas
vriendelijke groeten daemen Jozef

21 | philippe

6 maart 2009 08:59

er wordt actief beleid gevoerd om vlamingen terug naar brussel te laten komen, maar als de jobkorting langskomt zijn we plots geen vlamingen meer …

22 | Melis Bernadette

7 maart 2009 16:51

Geachte,

Kan ik genieten van deze jobkorting? Ik werk deeltijds en krijg een bijkomende werkloosheidsvergoeding gezien ik alleenstaande ben met een kind ten laste.
Hartelijk bedankt.

23 | rachida

11 maart 2009 17:01

geachte
ik werk deeltijds met dienstencheqeu’s. hoeveel jobkorting ongeveer kan ik krijgen?
ik verdien ongegeveer 540 euro per maand.

24 | Ingrid

13 maart 2009 09:49

Geachte,
Sinds 4 maanden word ik betaald door het ziekenfonds.(operatie) Ik krijg dus geen loonbrieven van mijn werkgever. Heb ik ook recht op deze premie? Hoe en wanneer wordt die dan verrekend? Bedankt voor uw antwoord.

25 | bogaert mireille

19 maart 2009 12:19

geachte
Ik ben in ziekteverlof door een arbeidsongeval sinds 14-01-09.Heb ik dan ook recht op deze premie
bedankt voor uw antwoord
Mireille,Bogaert

26 | Bastiaenssens W

24 maart 2009 10:16

Ik heb informatie gewonnen bij mijn werkgever, ik heb recht op die korting van 250-300 euro, maar heb ze (nog) niet ontvangen??

Groeten

27 | Dalemans

20 mei 2009 15:50

En wat met de hard werkende vlamingen die meer dan 40 jaar gewerkt hebben en veel belastingen hebben betaald.
Ze blijven weeral eens in de kou staan.
De partij die daar voor opkomt zou wel eens veel stemmen kunnen halen.

28 | Willy Van Craen

24 mei 2009 21:27

Wat Dirk met onze financiën heeft bereikt met zijn collegas om op 0 € budget te komen vind ik zeer goed. Echter zijn degene die nu gaan
stempelgeld ontvangen en in het zwart werken veel beter.
Zij vragen nu al 15 € 600bef) per uur NETTO.
Als ik moet kiezen door een beroepsschiler aan 40 € of aan 15 €voor het zelfde werk is dit eenvoudig en dit voor iedereen.
Vind slogen niet goed.

29 | Anita

3 juni 2009 09:52

Schitterend initiatief voor diegenen die mogen werken. Ik ben sinds eind maart werkloos en solliciteer dagelijks, echter zonder resultaat. Ben ik te oud ? Nu 55 jaar en voel mij als een dertiger met 20 jaar ervaring. Het is zeer frustrerend als je écht aan de slag wil maar géén kans meer krijgt.Zonder werk, geen jobkorting,eigen huis, etc komt in gedrang dit heeft een cascade-effect. Krijg ik nog jobkorting voor de eerste drie maanden van 2009 ? Ik kijk alvast uit naar consequente maatregelen om ouderen de kans te geven op de arbeidsmarkt !

30 | Renaat

3 juni 2009 23:05

@ Anita,

volgens de VLD zijn de enige werklozen, mensen die niet willen werken. Iedereen die wil werken kan toch probleemloos werk vinden en dus is er geen reden om anderen dan werkenden een ‘jobkorting’ te geven. Ik ben het hier niet mee eens, maar ik hoop wel dat je beseft dat dat de redenering is van de gemiddelde VLD-politicus.

31 | Rudy

13 juni 2009 07:44

Ja, ik ook wil werken maar wordt bestraft want al 53! Vanaf 45 is men al te oud!

Na 31 jaar hard werken verloor ik mijn baan door een (veroorzaakte faling), ik was toen 47.

Als interim kon ik nog aan de slag! Zo kwam ik te werken voor een bank- en verzekeringfirma. Na enkele weken kreeg ik een tijdelijk contract van 6 maanden!
Tijdelijk, want een vast contract kon niet, de bank nam niet vast aan boven de 50 uit schrik dat men zou profiteren van een mogelijk ‘plan’!!

Na 2 verlengingen was het afgelopen en mocht ik weer gaan stempelen! De wil om te gaan werken is er wel maar de mogelijkheid niet!

Volgens mij wordt dit door de regering gesteund want, iemand die 50 is en geen werk meer kan hebben omwille van zijn leeftijd moet nog tot zijn 65 gaan stempelen! Dit zijn 15 jaren stempelgeld die mee tellen voor de pensioensberekening en dit zal niet vet zijn! Daardoor moet de staat minder pensioen betalen!

Dus, de bewering “wie wil werken, beloond wordt” klopt niet!

32 | Hans

8 augustus 2009 09:26

Wie werkt wordt gestraft ….
Ik heb heelveel problemen had de laatste jaren waardoor ik een tweede job moest aannemen .Resultaat ,hogere belastingsschaal .
Door de crisis ben ik één job ervan verloren .
Ik wil terug een tweede job aannemen maar al wat ik bijverdien wordt afgenomen van mijn stempelgeld !!! Dit is éénrichtingsverkeer !!! Meer werken ,meer belastingen ,meer willen werken ,minder geld …. en het is zeker niet voor luxe
Soms begrijp ik waarom de Belg niet meer wil werken ….

33 | jill

16 september 2009 12:45

wie wil werken wordt beloond?
ik ben een gehuwde moeder van 3 en bijna 4kinderen, mijn man is een hele week van huis, ik ben vorig jaar bij de rva opgeroepen om te komen, vlakaf werd me gezegd dat ik alleen maar in shiften kan werken. wie gaat er voor mijn 4 kinderen zorgen als ik tot 12u weg ben of in de morgend om 5u moet vertrekken? en hoeveel gaat mij dat dan wel niet kosten? als ik zou gaan werken wordt ik gestraft en niet beloond! en met dat tekort aan kinderopvang vind ik dat ze huismoeders wel eens mogen belonen om thuis te blijven voor hun kinderen. ik ben ten laste van mijn man nu maar denk niet dat dat zo geweldig is hoor het is ook roeien met de riemen die we hebben maar als ik zou gaan werken dan is het met verlies. betaal maar opvang voor 4kindjes alle dagen als je al opvang vind!

Plaats een comment